kelebihan dan kekurangan



KELEBIHAN DAN KEKURANGAN TEKNIK ANALISIS FITUR
Teknik analisis fitur ini mempunyai kelebihan dan kekurangannya yang tersendiri sepertimana teknik-teknik yang lain:
           
                        Kelebihan
Kelebihan analisis fitur adalah menjadikan individu yang baru ingin belajar dalam sesuatu perkara menjadi mudah. Pandangan fitur membolehkan pelajar berinteraksi secara langsung dengan bahan atau objek yang dipelajari. Individu tersebut boleh menilai dan melihat sesuatu perkara yang dipelajari daripada berbilang sudut pandangan. Daripada sudut yang pelbagai membolehkan pelajar menganalisis sesuatu subjek atau kategori dengan pelbagai cirinya. Sebagai contoh, pelajar dapat meneroka kategori haiwan kepada beberapa ciri fitur dari pelbagai perspektif. Untuk mewujudkan makna kata yang betul, sebanyak mungkin fitur harus ditampilkan. Semakin banyak fitur yang ditampilkan, maka semakin jelas makna kata yang dimaksudkan.

Analisis fitur juga dapat meningkatkan perbendaharaan kata dan kemahiran membuat dalam kalangan pelajar. Melalui analisis fitur, pelajar akan dapat mengetahui perbendaharaan kata yang baru dengan memadankan perkataan yang telah disediakan dengan objek yang tepat. Seterusnya, melalui analisis filtur juga akan dapat membantu pelajar meluaskan dan mengekalkan makna sesuatu perbendaharaan kata dan konsep dalam sesuatu bidang. Sebagai contoh, apabila guru menyediakan perbendaharaan kata yang baru dan memberikan makna mengikut sesuatu kumpulan benda atau sebagainya, pelajar akan dapat memahami dengan lebih mendalam tentang makna perbendaharaan kata tersebut.

Kelebihan analisis fitur yang lainnya ialah ianya dapat membantu pelajar dalam mengketogorikan sesuatu pengetahuan dengan lebih cekap. Melalui aktiviti filtur, pelajar akan mengklasifikasikan sesuatu mengikut kategori secara berulang-ulang. Perlakuan yang berulang akan menjadikan pelajar semakin mahir dalam sesuatu perkara. Pelajar akan menjadi semakin cekap dalam mengketogorikan sesuatu mengikut kategori.

Di samping itu, melalui analisis fitur pelajar dapat menyediakan satu prosedur yang bersistematik untuk meneroka dan mengukuhkan konsep perbendaharaan kata. Aktiviti analisis filtur yang sememangnya bersistematik dengan membahagikan subjek mengikut kumpulan akan melatih pelajar bersikap lebih bersistematik. Pelajar akan menjalankan aktiviti analisis filtur mengikut urutan satu persatu. Dengan cara yang bersistematik, pelajar akan dapat meneroka dan mengukuhkan konsep perbendaharaan kata dengan lebih baik.

Akhir sekali, penggunaan analisis fitur dalam kalangan pelajar dapat meningkatkan minat pelajar untuk mempelajari sesuatu topik. Pelajar bebas untuk meneroka dan melihat sesuatu kategori dari aras yang rendah kepada yang tinggi. Hal ini dapat meningkatkan minat pelajar terhadap isi kandungan yang dipelajari. Penyampaian bahan pembelajaran dalam bentuk kepelbagaian ini dapat meningkatkan motivasi pelajar.

                        Kekurangan
Terdapat beberapa kelemahan dalam analisis fitur semantik iaitu sistem pengajarannya bersifat perlahan. Hal ini kerana guru perlu mengajar prosesnya dari awal iaitu dengan memilih sesuatu kategori seperti kategori tumbuhan, binatang, tumbuhan dan sebagainya. Teknik analisis fitur akan memakan masa untuk disampaikan kepada pelajar kerana ianya perlu dilakukan dari perinkat ke satu peringkat yang lain. Hal ini akan  memakan masa yang diperuntukkan untuk sesi pembelajaran dan pembelajaran.

Selain itu, kelemahan atau kekurang bahan bantu mengajar melalui analisis fitur semantik ialah kurangnya kemahiran guru dalam mengendalikan teknik ini. Guru seharusnya lebih pandai dalam memilih teknik-teknik yang hendak digunakan kerana jika sesorang guru tidak tahu untuk mengendalikannya maka apa yang hendak disampaikan oleh guru tidak dapat diterima dengan baik oleh pelajar. Oleh itu guru mestilah pandai memilih jenis alat bantu mengajar yang sesuai dan tahu teknik-teknik yang diperlukan untuk menyampaikannya kepada pelajar.

Di samping itu, kekurangan analisis fitur adalah disebabkan kesukaran dalam penyediaan alat-alat yang hendak digunakan ketika disampaikan kepada pelajar. Setiap bahan bantu mengajar memerlukan alat pelaksanaan yang betul. Begitu juga dengan analisis fitur. Sebagai contoh, kelemahannya adalah seperti kurangnya alat pelaksanaannya, bahan atau rujukan dalam menyediakan, keperluan masa yang mempengaruhi guru dalam menyediakan alat bantu mengajar.

Akhir sekali, kekurangan alat bantu mengajar analisis fitur adalah faktor pelaksanaannya yang kadang mendatangkan masalah. Analisis fitur kadangkala mendatangkan masalah kepada guru kerana ia memerlukan masa yang agak panjang untuk disampaikan dan ini akan menyebabkan sesi pengajaran menjadi semakin pendek dan hanya sikit sahaja pengajaran yang boleh disampaikan kepada pelajar.

No comments:

Post a Comment