laporan pameran

LAPORAN PAMERAN INOVASI DAN KREATIVITI BBM BACAAN

 TARIKH
8 Mei 2017

TEMPAT
TADAHAN UTARA

ANJURAN
Pelajar Kursus Keterampilan Membaca (BMK 3033) Semester 2 Sesi 2016/2017

RASIONAL 
Progam Bahan Bantu Mengajar (BBM) dibawah subjek Keterampilan Membaca (BMK30333) ini mendapat kerjasama daripada pelajar-pelajar kumpulan B bagi kursus ini . Pelajar yang mengambil subjek Keterampilan Membaca perlu membuat satu teknik pengajaran yang menarik dan dapat menarik minat pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran serta dalam mempelajari dengan lebih meluas mengenai pembendaharaan kata.

1. PENERANGAN MENGENAI ABM DAN AKTIVITI YANG DIJALANKAN
Kami telah membuat satu abm yang menerangkan mengenai ciri-ciri yang terdapat pada haiwan seperti ikan, katak, singa dan banyak lagi. Selain itu, kami juga telah menceritakan terlebih dahulu mengenai sesuatu topik sebelum memulakan permainan yang disediakan. Melalui abm yang disediakan ini, murid perlu memahami setiap ciri-ciri yang terdapat pada haiwan-haiwan yang telah dibeikan. Dalam sesi pembelajaran, pengajar sentiasa berhadapan dengan yang tidak atau kurang mengambil tahu mengenai haiwan-haiwan yang terdapat di sekeliling mereka. oleh itu, kekreatifan seseorang pengajar amat penting bagi menentukan strategi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Strategi yang dipilih boleh merangsang pelajar untuk berfikir secara aktif dan berupaya menarik minat pelajar dan menghasilkan pembelajaran yag berkesan.

Setelah itu, kami juga telah menyediakn satu buku skrap yang menunjukan ciri-ciri haiwan. Pelajar dikehendaki untuk mengenai pasti ciri haiwan manakah yang ditunjukkan dan meletakkan gambar haiwan tersebut di halaman itu. Pelajar perlu dibimbing bagi membincangkan sama ada ciri-ciri haiwan yang disenaraikan adalah sama seperti yang diberikan. Melalui cara ini, pelajar dapat melihat perbezaan dan persamaan fitur yang dimiliki oleh setiap haiwan. Bagi menambahkan oengetahuan pelajar, kami juga telah menyediakan abm mengenai ciri-ciri kenderaan dan cir-ciri negara Malaysia. Pertambahan perkataan dan fitur dapat membantu mengembangkan perbendaharaan kata pelajar dan membangunkan serta mengukuhkan konsep mereka berkaitan dengan kenderaan, haiwan dan negara Malaysia melalui pengorganisasian yang telah dibuat.  

2. LAMPIRAN

PROSES PENYEDIAAN ABM



PERSEDIAAN SEBELUM PAMERAN BERMULA





PENERANGAN MENGENAI ABM KEPADA PELAJAR SEMASA PAMERAN


PELAJAR MENCUBA ABM YANG TELAH DISEDIAKAN







PROSES PEMBERIAN MARKAH
beberapa orang ahli kumpulan telah diberikan tugas untuk menilai dan memberi markah bagi abm yang dihasilkan oleh kumpulan lain. oleh itu,mereka telah meninjau setiap abm yang telah dibuat bagi memberikn markah yang sepatutnya.




SESI BERGAMBAR SELEPAS SELESAI PAMERAN








No comments:

Post a Comment