TEKNIK ANALISIS FITUR
Teknik analisis fitur
dikenali sebagai analisis fitur semantik (Semantic Feature Analysis) yang telah
diperkenalkan oleh Johnson dan Pearson pada tahun 1978. Analisis ini dihasilkan
dengan tujuan meningkatkan perbendaharaan kata (vocabulary) pelajar dan meningkatkan
kemahiran untuk membuat kata. Selain itu, ia juga bertujuan untuk memberi
pemahaman berkaitan dengan persamaan dan perbezaan perkataan yang saling
berkaitan. Selain itu, teknik analisis fitur ini juga bertujuan untuk meluaskan
dan mengekalkan makna sesuatu perbendaharaan kata dan konsep dalam sesuatu
bidang.
Analisis fitur adalah satu strategi
pengkategorian yang diperolehi daripada binaan struktur teori kognitif
sebagai cara seseorang individu itu mengendalikan pengetahuannya. Secara
ringkasnya, sebagai manusia yang memproses maklumat, satu ketegori akan
diwujudkan dalam struktur kognitif mereka iaitu berdasarkan sebahagian besarnya
datang daripada corak budaya dan pengalaman yang mereka lalui. Oleh yang
demikian, peraturan analisis fitur ini digubal untuk meletakkan objek
(perkataan atau konsep) ke dalam kategori ini. Dengan cara ini, kategori yang
saling berhubung diwujudkan dalam struktur kognitif supaya individu boleh mencari
sistem kategori mereka (pengetahuan) dengan cekap untuk mereka memahami
pengalaman mereka sendiri. Akhirnya, analisis fitur ini bertujuan untuk
menyediakan satu prosedur yang bersistematik untuk meneroka dan mengukuhkan
konsep perbendaharaan kata melalui penggunaan kategori.
Prosedur Analisis Fitur
Langkah 1: Pilih kategori
Langkah pertama dalam
analisis fitur ialah memilih kategori. Pemilihan kategori ini perlu dilakukan
secara perlahan dan mulakan dengan pemilihan kategori yang biasa bagi para
pelajar. Penetapan kategori dilakukan oleh guru untuk keseragaman pelajar. Kepelbagai
fitur akan timbul walapun kita memberi kategori yang agak biasa sahaja kepada
pelajar. Contoh kategori yang mudah dan biasa bagi pelajar ialah kenderaan.
Langkah 2: Senaraikan perkataan dalam kategori
Setelah kategori dipilih,
langkah seterusnya ialah menyenaraikan perkataan dalam kategori tersebut. Guru
akan memberi senarai perkataan berdasarkan konsep nama atau objek yang
berkaitan dengan kategori. Jika kategori yang dipilih merupakan kategori yang
biasanya bagi pelajar, pelajar akan mudah untuk menyenaraikannya. Contoh
kategori kenderaan ialah basikal, kereta, lori, kapal terbang, kapal laut, dan
kereta api.
Langkah 3: Senaraikan fitur
Dalam langkah ini, guru berperanan menentukan fitur-fitur
yang akan diterokai bagi kategori yang dipilih. Pelajar sepatutnya sudah boleh
menamakan fitur-fiturnya kerana kategori yang dipilih adalah yang mudah dan
biasa bagi pelajar. Dalam sesuatu kategori banyak fitur yang dapat
diperkembangkan. Sebaiknya dimulakan dengan fitur yang mudah dan guru
digalakkan berbincang dengan pelajar dalam membina fitur-fitur lain. Contohnya,
jadual disebelah yang menerokai rupa izikal kenderaan.
Langkah 4: Menunjukan ciri pemilikan
Seterusnya pelajar
dibimbing melalui tanda-tanda fitur matik bagi membicangkan sama ada kenderaan
yang disenaraikan mempunyai fitur seperti yang disenaraikan. Proses analisis
fitur berlaku apabila pelajar meletakkan simbol “+” atau “-” bagi ciri-ciri
yang berkenaan. Dengan cara ini, pelajar dapat melihat persamaan dan perbezaan
fitur yang dimiliki oleh setiap perkataan /kenderaan.
Langkah 5: Tambah perkataan atau fitur
Bagi memperkayakan
pengetahuan pelajar mengenai ciri-ciri kenderaan dalam langkah berikutnya
memerlukan pelajar menambahkan perkataan atau fitur. Selesai menambahkan
perkataan, ia perlu juga diikuti oleh fitur baharu untuk dianalisis. Jumlah
pertambahan ini, banyak bergantung kepada pengetahuan pelajar bagi kategori
tersebut. Guru boleh bertindak membantu pelajar bagi mempelbagaikan fitur yang
dapat disenaraikan. Bagi contoh yang telah dibincangkan dari awal lagi,
perkataan seperti di udara, di darat dan di air ditambah. Pertambahan perkataan
dan fitur ini, boleh mengembangkan perbendaharaan kata para pelajar dan
membangunkan serta memperkukuhkan konsep mereka berkaitan dengan kenderaan
melalui pengorganisasian.
Langkah 6: Akhir
Dalam langkah terakhir
ini, pelajar perlu melengkapkan fitur matrik dengan menggunakan sistem ciri pemilikan
seperti yang sebelum ini. Setelah selesai ke semua enam prosedur analisis fitur
ini telah menghasilkan jadual yang lengkap.
CONTOH BBM YANG TELAH DIBUAT
CONTOH BBM YANG TELAH DIBUAT
No comments:
Post a Comment